Över 600.000 nöjda kunder sedan 2005
Snabb leverans
90 dagars öppet köp

Köpvillkor

 

1. Tillämplighet

Alla våra priser gäller för webbutiken och anges normalt inklusive moms för privat/företagskunder och exklusive moms för återförsäljare. Med reservation för feltryck i produktbeskrivning och pris. Vi innehar F-skattebevis.

Vi tillämpar distansavtalslagen (2000:274) vid all försäljning och reklamationer till privatpersoner. Vid försäljning till företag gäller köplagen (1990:931). 


2. Beställning

Alla beställningar sker via Internet. Vi tar ej emot beställningar på något annat sätt än via vår webbutik på vår hemsida. Vi accepterar ej avhämtningar av beställningar hos oss i Kalmar. Minimum beställning är 50 kr. Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls. Beställning ger samtycke till att kundens e-post registreras i våran lista för nyhetsbrev, även ges samtycke till att ITsajten i Kalmar AB får skicka nyhetsbrev till e-post-adressen.




Priser
Priset för respektive produkt framgår av ITsajtens vid var tid gällande prislista, vilken återfinns på ITsajtens hemsida. Priserna för slutkonsumenter anges i svenska kronor exklusive frakt. Det finns inga dolda kostnader eller tilläggsavgifter på ITsajten och du får full översikt på alla kostnader innan du beställer. Vi ändrar kontinuerligt priserna på våra produkter. Detta påverkas av valutakursen och prisförändringar från leverantörer. Priser som ändras antingen uppåt eller nedåt påverkar ej liggande order.


Avbeställning
Så länge din beställning inte har avlämnats går det bra att göra en avbeställning. Kontakta oss på info@itsajten.se, ange ordernummer och fullständigt namn. Därefter bekräftar vi om det är möjligt att genomföra avbeställningen.


3. Betalning

Kortbetalning
Betalning med VISA eller Mastercard är mycket enkelt. Se till att ha kreditkortet nära till hands när du skall handla - på kreditkortets framsida finns kreditkortsnummer samt utgångsdatum och på baksidan hittar du din verifieringskod (CVV2) som behövs vid betalning.
All känslig information hanteras med största säkert i krypterad form av Klarnas betalväxel för att ingen utomstående skall få tag på informationen. 


Direktbetalning

Med direktbetalning betalar du tryggt och enkelt via din internetbank. Betalningen genomförs i direkt anslutning till ditt köp. Vi samarbetar i dagsläget med Swedbank, SEB, Nordea och Handelsbanken.


Faktura
I samarbete med Klarna AB kan vi erbjuda betalning mot faktura. Fakturan skickas per e-post så fort ordern lämnat vår lager.

  • Vid betalning mot faktura måste personnummer/org.nr anges.
  • Leverans sker endast till den adress där beställaren är folkbokförd.


Betalningsvillkor är 10 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företag. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress. Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer en extra avgift om 19 kr inkl moms.
Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Klarna AB på 08-586 126 00 vardagar mellan 08.30 - 20.00 och helger 10.00 - 17.00. Du kan också skicka e-post till info@klarna.se


Delbetalning
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

0/95/195/295 kr i uppläggningsavgift beroende på hur du väljer att dela upp betalningen. För Klarna konto gäller årsräntan på 19,5% och effektiv ränta från 26,99% vid köp om 10 000 kr. Med andra ord blir den genomsnittliga räntekostnaden per månad, om du handlar något för 1 000 kr, ca 16,5 kr. (Psst. Du vet väl att räntan är avdragsgill.)

Allmänna villkor gällande Klarna Konto/Delbetalning



4. Leverans

Leveranstid

Beräknad utleverans finns angiven på respektive artikel. Detta är dagen då artikeln beräknas utlevereras från vårt lager.


Fraktkostnad
Vi erbjuder viktbaserad frakt till privatpersoner och företag. Aktuell fraktkostnad visas alltid i kassan.

Fraktsätt

Mypak (Postpaket) 
Frakt sker med Posten och försändelsen finns sedan att hämtas ut hos ditt lokala utlämningsställe efter att du har blivit aviserad (legitimation krävs). Det är på köparens ansvar att kontrollera att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen efter det att vi behandlat ordern följer upp leveransen hos speditören. 

DPD Företagspaket 16.00
Gäller endast för företag. Om en privatperson väljer detta alterantiv omvandlas paketet automatiskt till Postpaket. Återbetalning för extra fraktkostnad sker ej.

Varubrev
Eftersom många av våra kunder efterfrågat billigare fraktalternativ har vi infört brev som fraktsätt. Detta innebär att försändelsen skickas med vanlig brevpost direkt till din brevlåda (om försändelsen är skrymmande skickas den till närmsta postombud).

 

Ej uthämtad försändelse
Försändelser som ej lösts ut och gått i retur till ITsajten kravdebiteras med 395 kr inklusive moms för att täcka ITsajtens transport och administrations kostnader. 

 

Skadat gods
Skador på emballage/yttre förpackning samt ej synlig skada bör anmälas till Posten Sverige AB, inom 7 dagar. Synliga skador anmäls med fördel direkt vid uthämtande. Reklamation och skadeanmälan kan göras hos ditt ombud, via www.posten.se eller i kontakt med Posten Sverige AB via 020-23 22 21. Allt emballage måste sparas för eventuell besiktning. Återkoppla alltid till kundtjänst med reklamationsnummer när du lagt en reklamation hos Posten.

 


5. Ångerrätt

Som konsument (privatperson) har du normalt 90 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. Ångerrätten regleras i ”Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59)”. Enligt 4 § i denna lag gäller inte ångerrätten distansavtal om en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal.

Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör (ex. fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier etc) ska finnas med i returen.

Vid åberopande av ångerrätten förebehåller ITsajten sig rätten att enligt distanshandelslagen göra värdeminskningsavdrag.
Produkten skall kunna säljas som ny till nästkommande kund. Vid returnering är det på kundens ansvar att skydda produkten med ytter emballage för att undvika skador på produkt och förpackning. 

Ångerrätten gäller ej beställningsvaror.

Företag har ingen ångerrätt.

Innan du returnerar rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice via e-post: info@itsajten.se för en snabbare hantering.

Du bekostar själv returfraktkostnad vid åberopande av ångerrätt och ansvarar för transporten till oss.
Vid ångerrätt står även kunden för ursprunglig frakt.

Vid retur ber vi dig bifoga kopia av faktura/kvitto tillsammans med varan.

Alla returer måste skickas med Posten, ITsajten har ingen möjlighet att hämta ut paket som skickas med t.ex DHL/Schenker's privattjänster till ombud.

ITsajten löser ej ut paket mot efterkrav/postförskott.

Returer som inte uppfyller ovanstående kriterier returneras till avsändaren mot returfraktkostnad eller prisavdrag.

Återbetalningar sker inom 30 dagar från en godkänd retur eller reklamation. Detta sker enligt Konsumentköplagens regler.

Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten. För ej uthämtade försändelser debiteras 395 kronor.


Observera följande undantag:

  1. Mjukvaror, spel, lagringsmedia och RAM-minnen säljs plomberade och måste vara obrutna för att ångerrätten ska gälla. Kontrollera att produkten passar innan du bryter förpackningen!
  2. I vissa produkter ingår förbrukningsvaror som ex. hörlurar, sportarmband, mobilskal/fodral där produkternas garanti begränsas till 3 månader. Det gäller även produkter som levereras i plomberad förpackning, ex. patroner till skrivare. För att ångerrätten ska gälla får dessa plomberingar ej vara brutna.
  3. Om fullgörandet av en tjänst har påbörjats med konsumentens samtycke upphör ångerrätten att gälla. Exempel på dessa tjänster är konsolmodifieringar. 



6. Reklamationer

Som konsument har du 1 års fabriksgaranti samt 3 års reklamationsrätt från det datum du tar emot varan.

Under de första sex månaderna efter köpet är det upp till säljaren att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader sedan köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början. Dessa villkor gäller enligt Konsumentköplagen.

Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det, enligt konsumentköplagen, alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader.

Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer ITsajten deras rekommendation i ärendet.

Läs mer om konsumentköplagen hos Konsumentverket


Så gör du
För att reklamera en vara som du köpt hos ITsajten rekommenderar vi att du kontaktar oss via e-post: info@itsajten.se med namn, ordernummer från kvitto/faktura och en noggrann beskrivning av felet. Därefter tar vi ställning till om varan ska skickas in för reklamation eller om felet kan åtgärdas utan att du ska behöva returnera varan. Vid returnering ska produkten skyddas med ytter emballage för att undvika skador på produkt och förpackning. 

Ej godkända Reklamationer sparas i vårt lager i 3 mån för eventuell retur till kund. Därefter tillfaller varan ITsajten om kund inte hört av sig


7. Garantivillkor

ITsajten lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges, undantaget förbrukningsmaterial, begagnade varor samt visningsexemplar, där 3 månaders garanti lämnas.

Produkter som faller inom definition förbrukningsmaterial är t ex bläckpatroner, toner, hörlurar, kablar, batterier etc.

På produkter med medföljande tillbehör som t ex batterier och hörlurar gäller tillverkarens garanti, vilken kan vara kortare än huvudproduktens garanti (dock tre månader som kortast).

Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom garantitiden.

Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar fabrikations- och materialfel.

Förslitningsskador omfattas ej av garantin.

Vidare gäller inte garantin vid skada orsakad av olycka eller oaktsamhet (s.k handhavandefel).

Garantin omfattar inte fel orsakade av transportskador, spänningsfel, blixtnedslag eller stöld.

Om felet på varan ej går att åtgärda äger ITsajten rätt att byta ut varan till en ny eller likvärdig med samma prestanda utan att tillfråga kunden.

Tillverkarens eventuella förlängda garanti hanteras direkt av tillverkaren. Vi hjälper dig gärna med kontaktuppgifter till respektive tillverkare.

Naturligtvis följer vi konsumentköplagens rekommendationer om garanti på produkter. Alla reparationer utförs av respektive tillverkare eller dess ombud. Det är således samma villkor som om du köpt varan i en fysisk butik.

Fabriksgarantin kan ej överlåtas till en annan part utan gäller endast för personen som står på kvittot/fakturan.

Om vi bedömer att en vara ej är behäftad med fel som täcks av fabriksgarantin/reklamationsrätten returneras varan mot returfraktkostnad (59 kr) samt felsökningskostnad á 350 kr inkl moms.

Kunden har inte i något fall rätt till ersättning för indirekt skada eller följdskada eller annorledes för skada på näringsverksamheten, merarbete, förlorade intäkter, förlust av besparingar eller förlorade vinster etc.
 
ITsajten ansvarar således exempelvis inte för:

  • skada som kan drabba kunden till följd av produktinkompatibilitet och dylikt samt på grund av förhållande som är hänförligt till produktens prestanda, funktion, användbarhet, lämplighet för avsett ändamål eller liknande.
  • skada som kan drabba kunden till följd av förlust av data.
  • skada på annan egendom orsakad av produktens egenskaper.
  • ITsajten tar inget ansvar för produkten / produkternas kompabilitet med varandra eller andra produkter ej heller olika plattformar såsom Windows, Mac, Linux mm. Denna kompabilitet ansvarar kunden själv för att den blir rätt.
  • ITsajtens totala skadeståndsansvar av vad slag det vara må skall under inga omständigheter överstiga köpeskillingen.




8. Support

All support sker via e-post till info@itsajten.se eller via vårt kontaktformulär.



9. Tvist

Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgöres som regel i domstol.

Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats.



10. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, befrias ITsajten från alla sina förpliktelser.